Höstens premiär med regionaltåg förbereds
Till hösten startar Norrtåg AB regional dagtågtrafik i Norrland.
På onsdagen testades de nya moderna tågen som, utöver en ovanligt hög standard för oss i norr, utlovas stå pall för en rejäl Norrländsk vinter och temperaturer ner till minus 35 grader.
Toppfarten är 180 kilometer i timmen.
Totalt 13 nya tåg kommer att trafikera Norrland från Sundsvall i söder till Kiruna i norr. Det blir fem dubbelturer mellan Kiruna och Luleå och tre dubbelturer mellan Luleå och Umeå. En resa mellan Umeå och Luleå kommer att ta tre timmar och 30 minuter. Det innebär runt tre timmar från Älvsbyn till Umeå.
2011 när Norrtåg, som ägs av de fyra nordligaste länstrafikbolagen, startar regional dagtågtrafik kommer sträckan mellan Umeå och Luleå att få ett rejält lyft. Med nya tågsätt kommer turtätheten att öka från en dubbeltur per dag till planerade tre dubbelturer per dag. Detta ger möjlighet att pendla till och från jobbet med tåg.
Tillgängligheten för resenären blir mycket högre, ett insteg in i tåget gör att resenärerna utan problem kan köra in med barnvagn eller rullstol, inga trappor finns. Toaletterna är även de rikligt tilltagna. Möjlighet finns att på tåget koppla upp sig mot det trådlösa nätverk som finns på alla tågsätt. Vid varje säte finns dessutom ett strömuttag.
Då avstånden i Norrland är relativt stora och restiderna blir långa har Norrtåg satsat extra mycket på komforten. Alla tåg är utrustade med specialbeställda stolar som har en mjukare sittdyna och ett bredare säte, allt för att resenären ska ha det så bekvämt som möjligt. Borden vid respektive sittplats har en unik lutning som gör att det är lätt att jobba vid exempelvis en bärbardator. Sittplatserna i en del av vagnen är dessutom utformade som en soffgrupp för lättsam och trevlig konversation.
I varje tåg finns också en bistro som erbjuder lättare maträtter, varma och kalla drycker, mackor, snacks med mera.
TEXT: TONY BERGLUND FOTO: NORRTÅG