1177 Sjukvårdsrådgivningen invigd
På måndagen invigdes telefontjänsten 1177 i Norrbotten. Ett helt nytt och gratis telefonnummer för råd om vård. Samtidigt startar en nationell kampanj för att lansera 1177. Den riktar sig speciellt till småbarnsföräldrar . en viktig målgrupp som ofta behöver snabba råd och vård.
– Det är ofta småbarnsföräldrar som ringer till oss på jourcentralen med frågor om sjuka barn. Alla som är sjuka eller har frågor är nu välkomna att ringa 1177.
Många gånger kan vi hjälpa till per telefon så att man slipper åka in till jourcentralen eller akutmottagningen. Det säger Gunilla Lindgren, chef för jourcentralen
i Luleå.
Hur fungerar 1177?
När man ringer 1177-numret i Norrbotten på dagtid och uppger sitt personnummer så blir man uppringd av sin vårdcentral. På kvällar, nätter och helger tar jourcentralen över 1177-telefonen och alla frågor besvaras direkt där.
– Det är en fördel att få kontakt med sin egen vårdcentral som man kanske besöker ofta och där man känner personalen. Vi tror att det blir mer personligt, säger Rose-Marie Näslund, projektledare för 1177 i Norrbotten.
Mer om 1177
1177 är Sveriges landstings och regioners gemensamma sjukvårdsrådgivning på telefon och webb. På 1177.se finns möjlighet att ställa anonyma frågor och få svar inom sju dagar. På webbplatsen finns också kontaktuppgifter till olika mottagningar och information om deras öppettider. Via inloggning kan man dessutom skicka personliga frågor direkt till sin mottagning.
Nationell kampanj
Många svenska småbarnsföräldrar känner ännu inte till 1177. Nu startar en omfattande nationell kampanj för att ge fler småbarnsföräldrar kunskap om att de kan kontakta 1177 när ett barn blir sjukt eller skadas. Det sker bland annat via information på barnavårdcentralerna samt genom annonser i dagspress och magasin.
Källa Pressmeddelande från NLL.