”Posten, ur tiden”

08 FEB 2012
Skrivet av :

Johan Gunnarstedt, delägare av skidanläggningen i Kåbdalis, brukar uttrycka vad han tycker i sin blogg. Han bjuder på både rolig och intressant läsning. Denna gång ondgör sig Johan över postens distribution och konstiga miljötänkande. Han har av misstag fått brev som ska till andra i byn vilket lett till att han nu känner till mer om vissa personer än han borde. Läs hans inlägg här nedan:

FOTO: Postens bildarkiv.





”Vi har fått en ny toppenbra affär i byn. Vanliga basvaror samsas med ett riktigt roligt sortiment av udda små saker som man annars inte hittar ens i stan.

Till helgen startar också bageriet upp och då kommer våra kylmontrar att fyllas med gott fikabröd producerat i Kåbdalis! Brödet till Brunchen i Kårleone kommer också att bakas i byns bageri. Två företagsamma och driftiga kvinnor från Jokkmokk står för denna kvalitativa utveckling. De har förverkligat sin dröm om både affär och bageri.

Att sortera post och lämna ut paket är de dock inte betrodda med. Posten anser inte att de klarar av en säker brevsortering, ej heller att de kommer att kunna dela ut postpaket till rätt adressat. Detta verkar vara väldigt svårt och jag kan tänka mig att det behövs lång utbildning och erfarenhet för att få det att fungera – med tanke på hur posten själv sköter det hela.

Förre butiksägaren, Leif Persson var nog ett organisatoriskt geni eftersom jag då fick både brev och paket där det stod Johan Gunnarstedt på. Nu sköter istället posten detta, en bil kommer från Jokkmokk varje dag med brev, en annan med företagspaketen, tidningarna med en tredje transport och allt är förstås fullständigt kaos!

Jag får en hel del post varje dag och tittar inte alltid att brevet verkligen är till mig. Därför vet jag nu vad Bill Morin kommer att få i pension. En annan bybo har beställlt kompromenterade grejor och Tord Eklunds ekonomi är jag nu delaktig i.

Själv har jag stora problem att få viktig post i tid, ibland är den öppnad och ofta mer än en vecka sen. Detta är ett utslag av postens kvalitetstänkande, för hur skulle det gå om två uppenbart tokiga affärsinnehavare i byn skulle sköta detta?

Postpaket är också så pass komplicerat att de inte kan skickas med någon av länstrafikens bussar som går två gånger per dag. Istället är det ICA i Jokkmokk som lämnar ut paketen. 2 gånger i veckan åker vi upp till Jokkmokk och hämtar paket, 24 mil totalt. Alla andra i byn har förstås samma problem, det blir många onödiga mil, miljötänkandet har visst glömts här.

Till detta vansinne kan man addera postens egna bilar som dagligen kör 12 mil t.o.r. med både brev och företagspaket, ty dessa paket måste man köra ut direkt till kund.

Har posten missat precis allt som sagts de senaste tio åren angående. klimatpåverkan och resursslöseri?
Kan inte ansvariga på posten förstå det så har vi ett allvarligt problem.  Jag hoppas att ändå att det finns sunt förnuft även på posten och att man löser detta så snabbt som möjligt innan vi som kunder eller posten själva lider ännu större skada!”

Läs hela hans blogg genom att klicka här…

Om Skribenten
Våra gästskribenter består av personer som intresserar sig för allt som berör Älvsbyn med omnejd. De bidrar med bilder, reportage och artiklar som vi får inskickade. Allt för en ännu mer levande sida.