På måndag klär personalen om till rött
Efter åtta månaders arbete är det äntligen dags, måndagen den 16 april har Coop Konsum i Älvsbyn slutfört förvandlingen till Coop Extra. I åtta månaders tid har högljudda maskiner hörts i affären, varor har bytt plats ett X antal gånger och byggarbetare har synts lite här och var.
– Det har varit fantastiskt kul, man har lärt sig något nytt varje dag, säger Jan-Olof Lindström, chef på Coop i Älvsbyn.
Sedan den 15 augusti ifjol har Konsum i Älvsbyn genomgått en ombyggnation. Anledningen till detta var för att Konsum Norrbotten bestämde sig för att spendera över 20 miljoner kronor på att uppgradera affären till Coop Extra. Nu åtta månader efter start är det dags att färdigställa projektet, och ta på sig den välförtjänta röda munderingen.
Jan-Olof ”Janne” Lindström |
– Mycket bra, helt fantastiskt. Underbart, beskriver Jan-Olof ”Janne” Lindström, chef på Coop i Älvsbyn, om känslan inför nystarten och fortsätter, – På måndag blir vi rödklädda.
Efter Jul syntes det dock att butiken tappade ett mindre antal kunder, på grund av att dom inte hittade det dom sökte efter. Men nu har dessa återkommit och statistiken visar plussiffror än en gång.
Tre som längtat fr.v Carola Karlsson, Jan-Olof Lindström och Lisbeth Viklund |
Invigning på torsdag
Torsdagen den 19 april kommer affären att vara stängd till 10:00. Vid start kommer det framtida Kommunalrådet Helena Öhlund att inviga den ”nya affären” tillsammans med Coop Norrbottens VD Thomas Björk och Dan Lindvall, Coop Norrbottens driftschef. Dom 300 första kunderna kommer att få rosor av personalen och både på torsdag och fredag bjuder dom även kunderna på tårta och kaffe. Även ett fisktorg kommer att finnas tillgänglig dessa två dagar, där färsk fisk kommer att finnas att köpa.
Vill tacka personalen
Men Janne vill även passa på att ge personalen en eloge för deras duktiga arbete och att dom har lyckats stå ut i byggkaoset.
– Jag vill tacka all personal. Personalen har gjort ett fantastiskt jobb, säger Janne om personalen som har stått ut med att arbeta bland byggkaoset och dess oljud.
Carola Karlsson |
Carola Karlsson, stationerad i Kundtjänst, tycker att det känns bra att butiken har fått genomgå denna förändring.
– Det känns bra. Det är som skönt att det börjar bli klart, berättar Carola som är glad över den nya öppna Kundtjänsten och lägger till, – Man var mer instängd förut.
In i det sista pysslas det med detaljer, som den nya dekoren på utsidan på fredagsmorgonen..
Fakta om
• 300 kvadratmeter större säljyta
• Utökat produktsortiment
• Billigare priser
• Större sortiment av ekologiska och lokalproducerade produkter
• Butiksbakat bröd av högsta kvalité
• Nya frysar och kylar
• Lock på frysarna och dörr på kylarna
• Bytt ut Freon till Koldioxid, vilket sänker energiförbrukningen
• Endast 60% av energin kommer att nyttjas
• Ombyggd ventilation
• Fjärrvärme
• Utvecklad manuell delikatessdisk
• Frukt & Grönt är tre gånger större
• Miljövänligare butik
Text: Robin Nilsson
Foto: Robin och Sterling Nilsson