Ny säsong för Drömmarnas Hus
Älvsbyhus medverkan i dokusåpan ”Drömmarnas Hus (Unelmien Talo), har gjort de finska säljarna Carl Boström och Marja Lindqvist till TV-kändisar!
I vinter får tittarsuccén en uppföljning och sänds för andra säsongen.
– Vi har mött många positiva reaktioner, berättar Ove Asplund, försäljningschef i Finland.
TV-serien ”Drömmarnas Hus” sänds av kanalen Liv som är en motsvarighet till svenska TV4 Plus. Att medverka i en så kallad dokusåpa var ett nytt marknadsföringsgrepp av Älvsbyhus. Med facit i hand blev det väldigt lyckat.
Drömmarnas Hus följdes av mellan 130 000 och 170 000 tittare per avsnitt, vilket är en mycket bra siffra för TV-kanalen.
Produktionsidén är att följa två familjer som bygger sitt drömhus. Precis som förra säsongen levereras villorna av Älvsbyhus.
– Innehållet vinklas mot life style-TV och inte mot reality. Tanken är att innehållet, hus och hem samt allt vad det innebär att bygga hus, är det som ska dra tittare till serien. Det ger också serien ett tydlig life style-fokus. Reality bygger ofta på drama och intriger men det är naturligtvis inget vi vill förknippas med, förklarar Asplund.
Under maj genomförde castings på sex olika familjer varav två valdes ut.
Den ena familjen består av en finsk kvinna som är gift med en italiensk man, Satu och Natale Carlomagno (betyder för övrigt Karl den store). De bygger i Pornainen, ute på landet utanför Helsingfors. Natale har bott i Finland sedan 1998 och pratar finska med italiensk accent. Han älskar vinter och kyla och gillar att laga italiensk mat, däremot sade han sig aldrig tvätta och städa. Han är en färgstark personlighet och vi har en känsla av att kan tillföra mycket till denna upplaga av TV serien. Carlomagnos hus levereras vecka 34.
Den andra familjen är ett par i knappa 30-års åldern som bygger i Espoo utanför Helsingfors i ett av Finlands mer attraktiva områden. De heter Anna-Mari och Mikael Eklund och framstod båda som väldigt sympatiska personer under provspelningen. Mannen är svenskspråkig finländare medan frun är finskspråkig.
– En intressant aspekt med dem är att de valt just Älvsbyhus till den omgivningen vilket i sig torde tillföra ett mervärde till TV serien, säger Aplund. Eklunds hus levereras vecka 36.
Serien kommer att sändas med start i januari 2013 och går i tio 30-minutersavsnitt med samma programledare, Noora Hautakangas, som säsong ett. Medievärdet på den TV-tid som Älvsbyhus får genom serien är svår att mäta. Det har dock gett tydliga effekter. I samband med varje TV-avsnitt stiger besöken på Älvsbytalos hemsida och facebooksida kraftigt.Serien kommer att sändas med start i januari 2013 och går i tio 30-minutersavsnitt med samma programledare, Noora Hautakangas, som säsong ett.
– Vi fick många positiva kommentarer både på mässor och visningar under den tid serien sändes men även efteråt. Det var till och med så att våra säljare som deltog i serien blev igenkända på stan vid tillfällen, berättar Asplund.