Tummen upp för elbilstester
Det nationellt programet för utveckling av testverksamhet Test Site Sweden (TSS) håller för närvarande på med ett projekt och utvecklingsarbete för att ta fram testmetoder för att vintertesta elbilar i rätt klimat utifrån konsumentens krav på en bil vintertid vid Arctic Falls anläggningar runt Älvsbyn.
Robert Granström på TSS berättar att det finns många tekniska utmaningar att jobba med elektrifiering av fordon. TSS och Magnus Hillerborn från SPGA vill tillsammans verkar för att testmetoden skall spridas i vintertestregionen och satsar nu på att påskynda denna utvecklingen av testprotokoll och testmetodiker för inriktning på konsumentupplysningstester för att klarlägga räckvidd för elfordon i skandinavisk miljö i projektet som är finsierat via Nordiska ministerrådet. Utöver TSS och Arctic Falls så deltar SPGA (Biltestbranschen i Sverige), Gröna Bilister, Luleå tekniska universitet samt ett flertal billeverantörer i projektet.
Mattias Goldmann från Gröna Bilister ger tummen upp för testmiljön som då ger många bra fördelar att verkligen få fram det en framtida elbilsköpare vill veta om kommande bilar.
– Här har vi rätta avstånden för elbils pendlare (5-7 mil) med rätt klimat för hur bilar skall hanteras och köras både på landsväg och i simulerad stadstrafik under vintertid. Dessutom så finns det god tillgång till ren och fin el från både vatten och vindkraft vilket är bra för miljön. – Sedan så finns det ju ett eluttag nästan överallt medans bensinstationerna har försvunnit här ute i glesbyggden, avslutar säger Mattias Goldmann. På en laddning kommer man cirka 8 mil med en elbil och driftskostnaden är ca 2 kronor per mil.
Jonas Jarlar VD för Arctic Falls välkomnar denna typ av tester och känner att det hela är ett ytterligare sätt att bredda testverksamhet och testmetodiker för framtida behov i kommande fordonsutveckling och testverksamhet i norr.
– Det vi erbjuder här är spetskompetens i rätt miljö och här ligger vi nu långt framme för framtida utveckling av nya bilgenerationer, säger Jonas Jarlar.
Vi kan nämna några som ingår i detta projekt och är specialister på bilar av olika slag som exempelvis Magnus Hilleborn SPGA som utvecklar den rätta körmiljön i stadstrafik och förarens krav på hur man skall kunna köra där. Älvsbybon Tomas Engmark som är mätingengör och tillsammans med Daniel från HRM i Göteborg får fram mätdata från bilars inre. Eller varför inte Johnny ”Golden Driver” Lindström från Arctic Falls som kör bilarna i de simulerade miljöerna.
Noteringar:
– Test Site Sweden (TSS) är basfinansiering från Vinnova och Energimyndigheten.
– I den Nordiska Testregionen genereras det bara i Sverige ca 100 000 gästnätter, med andra kingeffekter blir detta i pengar upp mot 1 miljard kronor i omsättning. en tredjedel av vintertesterna globalt sker i Sverige och att Svensk vintertesverksamhet bedöms vara dubbelt större än den finländska.
– I Vintertestregionen (Norr och Västerbotten) finns över 30 olika testanläggningar.
– Största företaget i hela vintertestregionen är Tjintok i Slagnäs som nästan står för 50% av branschens omsättning, inte minst tack vare att man och utför mycket bilkörning åt sina kunder.
– Noterbart är att Arctic Falls har 5 anläggningar och står själv för ungefär 10% av omsättningen.
– En elbil kan köra ca 1 mil på ett varv på ett Vindkraftverk av normalstorlek.
– Att ladda en elbil till full tank tar 6-8 timmar, alltså lika länge som man normalt sover.
– En snabbladdning tar ca 20 minnuter.
– 2012 tillkom 279 899 nya bilar på Sveriges vägar, 127 025 var miljöbilar men bara 947 Elbilar!
– Bland de just nu testade bilarna projektet återfinner vi Citroen C-Zero, Renault Kangoo, Nissan Leaf och Tesla Roadster.