Med fokus på framtiden
På måndagskvällen samlades företagare från både Älvsbyn och Jokkmokk i Kåbdalis för att lyssna till ett antal olika föreläsare som berättade om sina branscher, förändringar, kommunikation och utvecklig i vår region samt framtida möjligheter.
Bill Nillson före detta kommunalråd i Älvsbyn inledde kvällen med att hälsade alla välkomna till Kåbdalis, därefter berättade han om hur projektet EntreprenörCentra:s satsningen i kommunena Älvsbyn och Jokkmokk med stöd av EU, fått ca 1000 företag att söka sig till projektetledningen i de två kommunena för att prata om företagetableringar. Av detta är det ca 200 som startat upp till dags datum.
Först ut av kvällens föreläsare var David Gunnarstedt som berättade om hur det hela började i Kåbdalis och hur sedan utveckling gått från 60-talet då hans farfar satt upp de första märkningarna (toalettpapper) av var backen skulle ligga, byggstarten 1965 och de otroliga stegen som tagits i denna lilla by med runt 50 innevånare, till att bli en av de större skideldoradorna i norr idag.
Sedan tog Jonas Jarlar delägare och VD för Arctic Falls till orda och berättade om förändringar inom bilindustrin. Bilbranchen firade 125 årsjubileum 2011 och det såldes ca 79 miljoner bilar världen, varav 20 miljoner i Europa, 20 miljoner i Amerika, 31 miljoner i Asien och 8 miljoner på övriga marknader. Klimathotet gör sig mer och mer påmint och det skapas mer och mer regler för utsläpp och nya drivlinor måste tas fram för att användas med andra bänslen , hybrider eller elbilar. Detta förändrar hela tiden även förutsättningarna för de som är med att utveckla de nya bilarna. Förr tog det 2-3 år att utveckla en ny bilmodell idag tar det ca 18 månader, så alla provningsplatser måste hela tiden utveckla sig och följa utvecklingen, så det gäller att vara både lyhörd och kunna anpassa sig till marknaden.
Med snabba kast fortsatte sedan Elisabeth Ennerfors Kommunikationschef på Älvsbyhus att berätta om det viktiga med rätt marknadskommunikation som hon under de senaste två åren arbetat med inom Älvsbyhus. Med hemsida, kundbloggar, facebook, youtube och nya smarta appar till dagens smartphones så söker man intresserade, köpare och redan befintliga kunder i en form av en dialog i nuet med hjälp av dessa nya media. En nöjd kund säljer bättre än all annan marknadsföring och sedan måste man även vara beredd att möta övriga media och journalister med fakta som är aktuella och som de kan använda direkt då de besöker hemsidan. Älvsbyhus har byggt upp ett Digitalt Pressrum på nätet där det är uppdukat med nyheter. Även med sponsring vid rätt tillfällen, stärkt varumärkesplacering och att satsa på mjuka värden som välgörenhet är exempel på Älvsbyhus-Rädda Barnen samarbete som ger ännu mer ut av kommunikationen med sin marknad.
Ännu ett intressant ämne kom upp då Annika Fredriksson VD för Swedisch Lappland Tourism tog till orda. Lappland är ett värdladdat ord för turister och det gäller att ta vara på det hela. En marknad med 34 miljoner besökare som vill kunna turista och kan tänka sig resa hit. Det är värden på 98,8 miljarder som omsätts på turism, eller 45 % mer än all Sveriges Järn och Stålexport. Tänk om Swedisch Lappland Tourism 650 entrepenörer fick dela på den kakan med 24% till logi, 22% till Shopping, 22% till resuarang, 10% till transport och 6% till aktiviteter, vilka bokslut de kunde få då.
Sist ut kom Marie Nygård och Kristina Unga Pirak med sitt K&Min (komin) bageri och lanthandel i Kåbdalis, två glada unga entrepenörer med en oerhörd idérikedom och vilja att byggden skall leva. Med Bensinmack, ombud för Apotek och Systembolag, eget bageri och lanthandel med anpassat sortiment för de som bor i husvagn eller stuga, så varvar man det hela med mycket lokal service som att köra hem varor och lasta in det i gästernas kylskåp före de kommer upp till Kåbdalis. Sedan fortsätter idér att komma, men sammanfattningsvis avslutade moderatorn Lars-Erik Hellerstrand kompetensutvecklarna I Älvsbyn med att berömma deras satsning och att tacka all besökare samt föreläsare för en givande kväll.