Lisa hjälper kunderna att hitta rätt i modedjungeln
Hon är klädsam, modemetveten, tuff, social, pratsam, idérik, noggrann, organisatorisk och serviceinriktad. Så att Lisa Lundströms butik, Helenas – med stil, blivit en succé är kanske inte så konstigt.
– Jag säljer upplevelser. Inte bara kläder, säger Lisa, vars affär allt mer kommit att likna en träffpunkt.
Ett exempel på hennes idérikedom är att ha levande skyltdockor!
– Jag försöker tänka utanför boxen, förklarar Lisa.
Av hennes personlighet att döma så finns det nog ingen box som är stor nog att hålla henne innaför sina ramar.
– Lösningar finns på allt. Vissa saker tar bara lite längre tid, menar Lisa.
I månadsskiftet oktober/november förra året fick Lisa nya om att Helenas modebutik i Älvsbyn var till salu.
– Sedan tog det tre veckor innan jag och gamla ägaren Birgita Björkman skrev ett avtal. Jag hade pratat med mina kompisar om utbudet i Älvsbyn. Vi brukar dricka te och promenera sedan barnen lagt sig. När jag lyssnat på deras synpunkter togs beslutet.
Det är en anrik butik som Lisa övertagit. Den grundades redan 1955. Men allt är sig inte likt sedan Lisa övertog verksamheten.
Kunderundderlaget har ökat kraftigt och ursprungsnamnet Helenas har kompletterats med devisen ”med stil”.
Den devisen kan översättas på många sätt. Kläderna har stil men det har även personalen.
– Mina kunder ska vara nöjda när de kommer in och när de går ut. Vi ger personlig service och tillsammans med våra kunder ska vi ha roligt och skratta. Jag gillar att umgås med trevliga människor.
Därför återvänder många kunder ofta. Även om de inte handlar någonting varje gång så har de fått en upplevelse och stillat sin nyfikenhet. Kanske går de också hem med ett och annat råd att fundera över.
Lisa har kunder från hela Fyrkanten.
– Det gör mig faktiskt lite stolt. Den prismässiga konkurrensen bemöter jag med personlig service. Jag kan faktiskt visa att alla generationer; mormor, mamma och dotter, kan hitta kläder här. Det gäller bara att erbjuda rätt kombination. Det tycker många är kul. Många äldre damer får också mer än gärna låna hem kläder på prov.
Alla kläder i butiken är handplockade. Och att Lisa är noggrann och bestämd i sina val kan många återförsäljare vittna om.
– De brukar säga; ”Lisa du är som ett rivjärn”.
Lisa är pratsam. Intervjun med henne ger material till en hel roman. Hon berättar allt om sina yrkeserfarenheter, sin privata sitauation och delar med sig av sina livserfarenheter. Att återge allt detta skulle som sagt var ta sin plats.
Men vi väljer att sovra ut en del beröm.
– Min familj är viktiga. Alla ställer upp och hjälper mig. De är guld värda liksom BItte, min anställda. Dessutom vill jag tacka Britt och Lars-Erik Hällerstrand på Kompetensutvecklarna som hjälpte mig med goda råd före köpet av butiken. Och alla gamla arbetsgivare jag haft har bidragit med nödvändig erfarenhet. Inte minst Susanne Nilsson på AB Nian Hästsport där jag trivdes bra. Men drömmen har alltid varit att få driva någonting eget.