Storartad studieresa
För ett par dagar sedan anordnade Vistträsk byaförening en studieresa upp till Gällivare och ett 60-tal personer fick sig en guidad tur inne på Sveriges största industriområde – Aitikgruvan.
Med Lavergruvans eventuella etablering i kommunen var intresset bland byborna stort, och en fullsatt buss rullade tidigt på måndag morgon iväg, mot vad som skulle komma att bli en väldigt inspirerande och trevlig studieresa. En handfull Korsträskbor respektive Vidselsbor hade också tagit tillfället i akt och valt att följa med på resan, som professionellt anordnades av styrelsemedlemmen Maria Olsson.
– Det här blev väldigt lyckat, Aitikgruvan måste upplevas för att man ska förstå vad vi kan komma att vänta oss ifall Laver blir en verklighet, säger Lena Hedman, projektsamordnare för Kreativa byar, Vidsel.
Under resans gång informerade Bill Nilsson om Bolidens tre-stegs-raket , som nu pågått under ett års tid.
– Jag hoppas att ni alla tänker” Laver” när ni ser Aitik, sade Nilsson till resenärernaoch fortsatte:
– Boliden säger själva om Laver ”Vi ska ha världens största maskiner, världens största kross och den modernaste tekniken”, det är mäktigt.
Värt att notera är att den malmkropp som hittills kartlagts i Laver, mäter åttahundra meter i bredd och två kilometer i längd. Att resan styrde till just dagbrottet i Aitik förklaras ytterligare med att malmkroppen i Laver ligger relativt ytligt, och därför i konceptet kommer att likna Aitik, både i storlek och i sätt att bryta malmen.
– Men ännu har man inte lyckats hitta slutet på fyndigheten i Laver, varken på bredden eller på djupet, förtydligade Nilsson.
Ifall det blir en gruvetablering räknar man med att det kan komma att skapa upp emot 2000 arbetstillfällen, och inför detta scenario har Älvsbyns kommun förberett sig en längre tid.
– Vi har snart en färdig godsterminal, vi arbetar på ett nytt resecentrum, vi har tagit fram en ny översiktsplan och vi kan erbjuda nya bostadsområden. Lägg till att vi ser över infrastruktur och miljöaspekter, förklarade Nilsson.
Dessutom har näringslivskontoret i Älvsbyn ett gott samarbete med Arbetsförmedlingen och täta kontakter med både Boliden och Trafikverket för att man ska vara redo att trycka på startknappen den dagen Boliden eventuellt meddelar att en gruvetablering ska komma att ske.
– Givetvis är det stora utmaningar vi står inför, betonade Nilsson.
Och stort var även Aitik. Den två kilometer breda och tre kilometer långa gropen mäter för tillfället ett djup på 450 meter. Jag avslutar med guiden Olle Baltzaris ord:
När vi är färdiga kommer Aitik att bli Sveriges djupaste sjö, fast frågan är om någon törs ro ut båten när man vet att det är 650 meter ner till botten?
SNABBA FAKTA AITIK
Det går åt bränsle från två tankbilar – per dag
Elförbrukningen är 50 000 kWh – per timme
Ett enda däckbyte till en dumper kostar upp till 900 000 kr – per däck
Området rymmer åtta mil vägar