En anka som löser problemet

29 MAJ 2013
Skrivet av :

På onsdagen besöker Nobelmuseet från Stockholm Älvåkraskolans årskurs 6, för att i ett unikt projekt öka intresset för teknik och problemlösning. Museets personal började med att, tillsammans med eleverna, visa hur man kan lösa problem, dels enskilt eller i grupp. Allt för att visa vilka fördelar det kan vara att gemensamt lösa ett problem.


Två av Nobelmuseets pedagoger besöker Älvsbyn; Paulina Wittung-Åman och Johanna Junback. De leder projektet på plats.

Under eftermiddagen genomförs en nätverksträff med alla teknik- och NO-lärare inom Älvsbyns kommun samt Nobelmuseet.

Pia Åhman tekniksamordnare på Älvåkraskolan berättar att idén föddes under en studieresa i vintras till Stockholm, då Nobelmuseet besöktes.

– Nobelmuseet har tidigare jobbat fram studiemateriel för skolor i teknik, men att besöka en skola så här långt från Stockholm är inte så vanligt säger Pia Åhman.

Även skolchefen Jan-Erik Backman är väldigt exalterad över besöket och betonar att det är unikt.

Hos Nobelmuseet finns ett stort utbud av skolprogram för olika åldersgrupper och med olika inriktningar. Det innehåller alltid någon form av elevaktivt inslag. Ofta rör det sig om experiment eller diskussioner av olika slag, men även rollspel och kreativt skapande är vanliga inslag.

På Nobelmuseet får du veta mer om Nobelpriset och Nobelpristagarna från 1901 fram till idag, liksom om Alfred Nobel och hans liv. Nobelmuseet vill sprida kunskap, väcka intresse och skapa debatt kring vetenskap och kultur genom kreativ pedagogik, modern teknik och elegant design.

Vill du läsa mer se deras hemsida Här:

Om Skribenten
Robin är en flitiga medhjälpare.