Samarbete på väg att spåra ur
Notan för vinterns driftstörningar i den regionala tågtrafiken hamnar runt 50 miljoner kronor – bara för ersättningstågen. Det gör att det gnisslar betänkligt i samarbetet mellan Norrtåg och Botniatåg.
– Vi vill inte bära ansvaret ensamma, säger landstingsrådet Kent Ögren, som sitter i Norrtågs styrelse, till Norrbottens-Kuriren.
De nya tågen som skulle trafikera sträckan Luleå – Umeå klarade inte kylan. Första året för den regionala tågtrafiken blev därför fiaskobetonad.
Den givna frågan är därför vem som bär det ekonomiska ansvaret?
Många parter är involverade; förutom länsägda Norrtåg och tågoperatören Botniatåg pågår förhandlingar med Botniatågs ägare SJ, Arriva, Transitio AB och Alstom.
Transito AB gjorde upphandlingen av tågen och företaget Alstom levererade dem.
Slutnotan för störningarna är inte fastställd. Men kostnaden enbart för ersättningstågen uppgår till cirka 50 miljoner kronor.
Han tror att tvisten kan leda till att Botniatåg drar sig ur samarbetet.
– De hade stora ambitioner om att snabbt få igång ett ökat resande, så jag är övertygad om att de funderar på lönsamheten nu, säger Kent Ögren.
Enligt Kuriren är uppsägningstiden för Botniatåg 18 månader. Därmed äventyras inte vinterns tågtrafik.
– Vi sitter i förhandlingar med Norrtåg just nu och det är lite känsligt. Vi siktar in oss på en bra dialog först och främst, säger Botniatågs talesperson Tomas Hedenius, till Norrbottens-Kuriren.
Oavsett hur förhandlingarna går utlovar både Norrtåg och Botniatåg åtgärder för att tågtrafiken ska fungera bättre i vinter.
– Min uppfattning är att de fel och brister som ledde till störningarna i vintras ska vara bortbyggda, säger Kent Ögren.