Betalväggen väcker uppmärksamhet
Att Norrbottens-kuriren och NSD låser in sina nyheter på webben väcker uppmärksamhet i hela landet. Tidningschefer för redaktioner i hela landet diskuterar frågan, många ser med spänning fram emot resultatet.
Igår skrev vi om Norrbottens media som låser sina webbplatser för andra än prenumeranter. Detta i ett försök att stoppa de sjunkande försäljningssiffrorna. Nu väcker betalväggen uppmärksamhet i hela landet.
På samlingssajten Dagens Media tycker man att lösningen(?) är vågad. Många tidningar resonerar kring plustjänster och extramaterial som läsarna får betala för. Dagens media har bland andra pratat med Ewa Wirén, redaktionschef och ansvarig utgivare för Dalarnas Tidningar. Hon är inte övertygad att betalväggen är lösningen som behövs:
– Alla mediechefer funderar på hur man ska ta betalt för det digitala. Vi väljer olika vägar och det är bra, sen får vi se vilken väg som är den mest framkomliga. Alla nya sätt är bra att testa, det ska bli jättespännande att följa hur det går i Norrbotten.
– Jag tror att det är svårt att låsa in allt, därför att det är material som är tillgängligt på många andra sätt idag och inte är unikt, säger Katrin Säfström, tidningschef och ansvarig utgivare för Nerikes Allehanda och gratistidningen Örebroar’n till Dagens Media.
Förutom sänkta inkomster finns också andra risker, Katrin Säfström menar att det kan ge utrymme för konkurrenter.
– Men det blir spännande att följa.
Eva Emmelin, webbchef på Skånska Dagbladet, hoppas att Norrbotten Media lyckas med satsningen.
– Journalistiskt arbete kostar pengar. Alla försök att få ekonomi i lokal journalistik är lovvärda, och jag tror alla i branschen hoppas att de som gör försök av det här slaget lyckas. Det ska bli spännande att följa deras utveckling.