Bottenviksbågeforum
På fredagen stod Älvsbyns Kommun som värd för Bottenviksbågeforum med Bill Nilsson Älvsbyns Kommun som värd på Hotell Storforsen.
Under namnet BothnianArc och parollen ”Together we are more” (Tillsamans är vi mer) träffas företrädare för kommunerna Haparanda, Kalix, Luleå, Älvsbyns, Skellefteå, Piteå, Boden, Uleåborg stad, Brahestads stad, samt Meri-Lappi utvecklingscenter, Mellersta Österbottens förbund, Uleåborgs Universitet och Närings-, trafik- och miljöcentralen i Lappland på någon plats inom barentsområdet 4-5 gånger per år.
På fredagen hälsade Bill Nilsson från Älvsbyns Kommun, gästerna välkomna hit och överlämnade ordet sedan till Vice Ordförande i BothnianArc, Karl Petersen som väldigt tydligt beskrev denna del av Sverige som väldigt expansiv, på så många sätt som alla gäster skall få höra mer om under mötet.
Helena Öhlund Älvsbyns Kommun fick sedan äran att visa upp vår kommun i många fina bilder och händelser som tydligt visar hur de ser det framtida Framtidsrika Älvsbyn – Norrbottens Pärla i sin nya Vision 2030.
Därefter fick Jonas Jarlar VD Arctic Falls AB, berätta om dagens och framtidens möjligheter i biltestverksamheten både på hemmaplan och det som sker på den finska sidan.
Därefter tog Miljöchefen Anders Forsgren Boliden till orda och berättade om gruvverksamhetens beslutprcesser och kontroll både i Sverige och i övriga länder där de bedriver gruvor och metallåtervinning. På ett antal frågor från mötet om det blir någon gruva i Laver gav han samma diplomatiska svar som tidigare. – Vi är inne i en prosess som tar tid och något slutligt besked finns inte ännu att ge, eftersom det hela tiden tillkommer nya bedömningar.
Därefter blev det Jorma Leskinen från Närings-, trafik- och miljöcentralen i Lapplands, tur att betätta om transporter på väg, järnväg och sjöfart inom barensområdet. Arbetsnamnet ”Barenskoridoren” innebär många beräkningsmodeller att jobba med, för att säkra transporter inom området och ett flertal nya kombinationer av transporter utreds hela tiden men de kan även att bli många framtida intressanta nya järnvägsbyggen som också kommer att ske. Rasmus Joneland från Bodens Kommun ställde frågan varför spårväxlingsstationen i Torneå tar så lång tid att få att förverkliga. Jorma Leskinen skrattade och menade att det kanske var mer ett byråkratiskt problem hos de myndigheterna i Sverige och Finland som handlägger det hela.
Ordförande för BothnianArc, Stadsdirektören i Uleåborgs Stad, Matti Pennanen avslutade mötet med att sammanfatta detta besök i Älvsbyn, genom att se hur livskraften inom Barens och BothnianArc frodas och att många står stadigt och utvecklas mot ett gemensamt mål som stärker BothnianArc.