Tågkaoset kostar industrin stora pengar
Urspårningen av ett godståg med miljöfarlig last söder om Ånge på torsdagen kostar industrin i Norrbotten stora pengar. Bara SSAB riskerar att förlora 30 miljoner kronor per dygn. Även passagerartrafiken till och från Älvsbyn drabbas. Tyvärr verkar reparationsarbetet dra ut på tiden.
På fredagen fanns det inte ens en prognos när trafiken kan komma i gång på sträckan mellan Ovansjö-Alby där olyckan inträffade. Urspårningen vållar stora problem för Trafikverket, som tvingats bygga ny väg till haveriplatsen för att ens kunna starta saneringsarbetet.
SJ bussar tills vidare sina passagerare förbi det olycksdrabbade området vilket under fredagen ledde till förseningar på uppemot till en timme.
Tågurspårningen drabbar också industrin och inte minst SSAB hårt. Stålverket i Luleå fraktar stålämnen till Borlänge på norra stambanan minst tre gånger varje dag. Transporterna av stålet (som senare valsas till tunnplåt i Borlänge) ska omdirigeras till Botniabanan. Men där finns bara utrymme för ett stål-tåg per dygn. Det innebär förseningar av leveranserna till slutkunderna.
De många urspårningarna och störningarna i tågtrafiken på stambanan aktualiserar behovet av en ny kustjärnväg mellan Umeå och Luleå. Per Bondemark, ordförande i Näringslivets transportråd och chef för SSAB:s stålverk i Luleå och Borlänge, har dystra erfarenheter. Alla urspårningar och nedrivna elledningar med trafikstopp som följd har kostat SSAB stora pengar i utebliven och försenad produktion. Förra sommarens urspårning i Jämtland kan tas som ett exempel.
Nu kommer alltså nya allvarliga störningar.
Tur i oturen för SSAB:s del är att valsverket i Borlänge planerat för ett två veckor långt underhållsstopp med start kommande vecka.