Den nostalgiska macken i ny tappning
För drygt ett år sedan fick bensinstationen Berghs Bensin & Service en rejäl omvandling. Macken fick ny ägare, ny bensinleverantör och den rödgula snäckloggan byttes ut till den nostalgiska gulfloggan.
För närmare 30 år sedan startade Kurt-Lennart Bergh upp bensinmacken Berghs Bensin & Service i centrala Älvsbyn, mera känd som Shell. Efter att ha fyllt både älvsbybornas och besökarnas bensintankar i tre decennier bestämde han sig för att lägga pumpen på hyllan. I början av 2013 bytte därför bensinmacken ägare till Bröderna Öhman AB.
Från Shell till Gulf
I samband med ägarbytet skedde en omstrukturering hos Shell som köptes upp av det finska företaget St1. Detta öppnade nya dörrar och möjligheter hos de shellflaggade bensinstationerna i landet. Istället för att teckna avtal och gå över till St1 valde man att gå tillbaka till märket Gulf, som försvann från den svenska marknaden under mitten av 80-talet men som nu har gjort en rejäl comeback.
Älvsbyn första Gulfmacken i Sverige
En gulfmack i Skellefteå fick mycket publicitet i riksmedia om att vara den första nyöppnade Gulfmacken i Sverige när de höll sin invigning den 25 april 2013. Men Älvsbyn var faktiskt först, redan två månader tidigare den 20 februari 2013 öppnades Gulf i Älvsbyn.
Ny stationschef
Sedan omstarten har bensinstationen fyra fastanställda och ett flertal extraarbetare när det behövs. Motorintresserade Tobias Eklund gick från att arbeta på Polarbröd till att axla rollen som stationschef. Något som han inte ångrar.
– Det är helt klart tufft, men ändå intressant. Man lär sig mer om branschen hela tiden. Jag har fruktansvärt duktig och kunnig personal som lär mig hela tiden, berättar han.
Hög service och ständig utveckling
Förutom det vanliga utbudet av biltillbehör, godis, tidningar och bensin till den torra tanken erbjuder även macken reparation av bland annat snöskoter, motorsåg och bil. Man arbetar även ständigt med att utveckla verksamheten.
– Man ska tycka att det är roligt att komma hit, det ska vara fräscht och vara bra service. Den vision vi har är att vi ska växa och bli ännu mer attraktivare. Att allt fler väljer att handla här, berättar Tobias.
TEXT & FOTO: ROBIN NILSSON