112 eller 1177?
Ett samtal kan rädda liv. Ett samtal kan också ställa sig i vägen för någon som verkligen är i nöd. Varje år rings cirka 3,3 miljoner samtal till nödnumret 112. Av dem är ett par hundra tusen felringningar, eller samtal som är mindre akuta. Vet du när du ska ringa nödnumret 112 och när du ska ringa 1177 Vårdguiden?
Kunskapen och kännedomen om de nationella nöd- och hjälpnumren är generellt sett hög i Sverige, men så här inför julens helger går SOS alarm ut med tydlig information för att inte belasta Sveriges nödnummer i onödan.
Trots det rings upp till ett par hundra tusen samtal till larmnumret 112 som borde gått till 1177 istället – och vice versa.
Nödnumret 112 tar emot cirka 3,3 miljoner samtal per år. Ungefär en fjärdedel av dessa handlar om vårdärenden, resten rör räddning, polis och samtal till jourhavande präst eller är felringningar. Uppskattningsvis gäller ett par hundratusen av samtalen till 112 mindre akuta vårdärenden där man istället skulle ringt 1177.
– Om fler kände till hur de olika numren ska användas skulle de få rätt hjälp snabbare. Ett samtal till 112 som egentligen handlar om rådgivning och ska till 1177, fördröjer hjälpen till dem som verkligen är i behov av hjälp, säger Björn Skoglund, affärsutvecklare 112 på SOS Alarm i ett pressmeddelande och fortsätter: – Många tror dessutom att det går fortare på akuten om man kommer in med ambulans, vilket är ett missförstånd.
1177 Vårdguiden på telefon tar årligen emot 5-6 miljoner samtal. Samtalen kan handla om alltifrån frågor om olika symtom till frågor om avgifter, regler och rättigheter i vården. Många ringer om feber, halsont, ont i magen, prickar och utslag. Sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden svarar på frågor, ger råd och vägleder rätt i vården. Ungefär 150 000 samtal per år är så pass akuta att de hänvisas vidare till 112.
– De ”112-samtal” som vi får in till 1177 Vårdguiden handlar i många fall om bröstsmärtor eller misstanke om stroke, säger Elisabeth Kvilén Eriksson, ansvarig för det nationella uppdraget kring 1177 Vårdguiden på telefon. Att ringa direkt till 112 i de fallen är förstås extra viktigt så att man inte riskerar att tappa dyrbara minuter.
Du ska ringa 112:
Om du eller någon annan i din närhet är skadad i en olycka eller plötsligt faller ihop eller om det är en brand eller någon annan nödsituation som kräver omedelbar hjälp av ambulans, brandkår, polis eller annan räddningstjänst.
Till 1177 ringer du när du behöver:
Råd och hjälp om du själv eller någon annan är sjuk
Hjälp att hitta rätt i vården
Fakta Sveriges viktigaste nummer:
112 – Nödnummer vid fara för liv, egendom eller miljö
1177 – Sjukvårdsrådgivning på telefon
114 14 – Polisens nummer vid icke-akuta händelser
113 13 – Informationsnummer vid olyckor och kriser
Om SOS Alarm
SOS Alarm fyller en unik samhällsfunktion som dygnet runt larmar ut hjälpresurser vid olyckor och samhällskriser. På uppdrag av svenska staten ansvarar SOS Alarm för nödnumret 112 och informations numret 113 13 och har även en central roll i samhällets krisberedskap. Verksamheten innefattar även säkerhets- och jourteletjänster.
Kontakt:
Vid frågor kontakta SOS Alarms pressjour på tel 08-205 307 alternativt 1177 Vårdguidens pressfunktion (bemannas kontorstid) på tel 08-123 135 27, sms: 070-001 72 34.
Källa: SOSalarm.se