Norrbotten i fokus på konferens i New York
Norrbotten marknadsförs på Svensk-Amerikanska Handelskammarens årliga hållbarhetskonferens, Green Summit, i New York den 11-13 november. Syftet är att väcka nyfikenhet för länet hos internationella företag.
– Vi gör satsningen på bred front i samverkan mellan samhälle, akademi och näringsliv. På så sätt kan vi ge en helhetsbild av Norrbotten och på ett kraftfullt sätt visa de förutsättningar och tillväxtmöjligheter som finns här, säger Sven-Erik Österberg, landshövding i Norrbottens län.
Medverkar gör Länsstyrelsen i Norrbottens län, Norrbottens läns landsting, Luleå tekniska universitet, Kiruna kommun, Vattenfall, LKAB, Swedish Lapland Visitors board och Norrbottens Handelskammare. Länet presenteras med ett koncept kallat ”Sustainability in the Swedish Arctic”.
– För Vattenfall är det här ett utmärkt tillfälle att berätta om de unika tillgångar som vi kan leverera i länet i form av förnybar vattenkraft, stabila elnät, ett klimat som erbjuder naturlig kylning och ett län med hög kompetens inom teknik- och datateknik.
Varje år bjuds en svensk region in till Svensk-Amerikanska Handelskammarens årliga hållbarhetskonferens, Green Summit, i Scandinavia House, New York. I år gick förfrågan till Norrbotten.
Natalie Sidén, Norrbottens Handelskammare, berättar om målet med USA-besöket.
– Uppdraget syftar till att skapa en position för Norrbotten i USA där målet är att bygga nätverk och synliggöra våra duktiga företag i länet. Den unika balans som Norrbottens län har gällande natur, samhälle, kultur och den högteknologiska, innovativa basnäringen är vår största konkurrensfördel, säger Natalie Sidén, Norrbottens Handelskammare.