Nya ägare – nya visioner. Planer på upprustning av campingen
13 APR 2016
Allt fler hittar till Storforsens naturreservat. Antalet besökare ökade förra sommaren. Likaså antalet gästnätter på Hotell Storforsen. Hotellets nya ägare planerar för en upprustning av campingen.
– Vi ser stora utvecklingsmöjligheter och kommer att titta på vad som kan göras, berättar Lars-Erik Granberg, VD.
Den 1 mars fick hotellet, med tillhörande camping, nya ägare; Lars-Erik Granberg och Johan Granberg, Jens Hardegård, Arctic Falls (genom Jonas Jalar och Andreas Jalar) samt Erik Lundström.
– Affären är det bästa som hänt Älvsbyns kommun. Hotellet tas över av lokala och stabila entreprenörer med förankring i samhället och branschen. Det är unga företagare med långsiktiga perspektiv och stora visioner, det här kommer att bli fantastiskt bra, berömde förre ägaren Hilding Holmqvist.
Säljsatsning
Lite drygt en månad senare märks redan en del förnyelse. En säljare har anställts på heltid.
– Vi ska bedriva mer utåtriktad verksamhet med ambitionen att öka beläggningen på hotellet i form av paketerbjudanden och riktade insatser mot grupper och konferenser, säger Lars-Erik Granberg.
I övrigt har personalstyrkan bevarats intakt med Charlotta Berglund som hotellchef.
– Verksamheten är väl fungerande med nöjda kunder. Det är ett fantastiskt fint hotell som ligger naturskönt på en av jorden vackraste platser. Vi som ägare har en speciell känsla för stället, förklarar Lars-Erik och berättar att de nya ägarna länge drömt om att få äga och driva Hotell Storforsen.
Prisad restaurang
Hotellet har också prisats för sin goda mat. Där kommer ingenting att tummas på.
– Vi har lyckan att ha duktiga kockar och en kökschef, Peter Granström, som varit här i tio år, berättar Lars-Erik.
Hotellchefen Charlotta Berglund kan intyga att det är så.
– Vi får jättemycket beröm för maten.
Hotellet håller högsta standard på alla sätt. Nästa steg i utvecklingen blir att modernisera campingen.
– Så fort snön smält ska vi ta ett helhetsgrepp. Det kommer säkert att krävas en hel del investeringar för att höja nivå, storlek och standard. Men vi ser en stor potential för campingen, inte minst sommartid, med sitt fantastiska läge.
Bästa sommaren
Förra året ökade antalet besökare i Storforsens naturreservat med cirka 2 000 personer. Totalt handlar det om drygt 150 000 besök per år. Även hotellet märkte av en ökning.
– Trots det dåliga vädret blev sommaren 2015 vår bästa. Det handlade både om övernattningar och dagsbesök i form av matgäster, berättar Charlotta.
Hotell Storforsen välkomnar också fler satsningar på aktivitets- och eventsidan.
– Vi kommer att samarbeta med lokala entreprenörer. Vår ambition är inte att driva evenemang. Då stöttar vi hellre befintliga aktörer, säger Lars-Erik.
Fakta om Hotell Storforsen:
Hotellet som har 144 rum byggdes 1995 och är beläget vid Storforsen, nordväst om Vidsel i Älvsbyns kommun i Norrbotten. Verksamheten har 20 årsanställda plus ett stort antal säsongs- och timanställda. Forsen som givit hotellet dess namn har en fallhöjd på 60 meter och är en av Europas största forsar, vilket ger hotellet en makalös inramning och utsikt. Till hotellet hör också en camping med stugby, kapell och ett museum.