”Liten sötnos” kan spara miljoner i järnvägsunderhåll
En liten apparat, framtagen av Järnvägstekniskt centrum (JVTC) vid Luleå tekniska universitet, kan minska kostnaderna för järnvägsunderhåll med miljontals kronor.
– Vinsten är möjligheten att kunna beräkna underhållsbehov med betydligt större noggrannhet än tidigare, för årtionden framöver, säger Jan Lundberg, professor i drift- och underhållsteknik och tribologi. vid LTU.
Han kallar själv apparaten för en ”liten sötnos”. Men skenet bedrar. Trots att friktions- och slitageprovaren ser oansenlig ut har den förmågan att motsvara tyngden av ett fullastat malmtåg när slitage och friktion ska mätas på järnvägsräls som är i drift.
– Den här uppfinnigen har möjlighet att kunskapsmässigt föra forskningen framåt och reducera kostnaderna för järnvägsunderhåll, säger Lundberg.
Provaren ger en verklighetsförankring när det gäller friktion (friktionskoefficienter) och slitage (slitagekonstanter) för järnväg i praktiken, tack vare att den tar hänsyn till allt det som i praktiken ligger på spåret, exempelvis fukt, snö, is, smörjrester, rost, växtdelar bromsbackavlagringar, avlagringar från nedfallen last och annat.
– De orealistiska mätresultat som levereras med dagens metoder kan göra att kostnaderna för underhåll av järnväg predikteras vara miljontals kronor dyrare eller billigare än i verkligheten. Ute i fält håller rälen kanske i tjugo år fast de felaktiga resultaten kan exempelvis ge prognoser på hållbarhet i bara fem år, säger Jan Lundberg
Den lilla friktions- och slitageprovaren har patentskyddats (två patentansökningar) och kommer att utföra ytterligare tester utomhus under 2016.
Källa: Luleå tekniska universitet, LTU