Det går lika bra med celler-i
Torsdag den 9 februari är det dags dags för elbilsrallyt som rullar Fyrkanten runt. Klockan 17:00 samma dag blir det utställning av bilarna utanför ICA i Älvsbyn.
Här nedan kan du läsa ett pressmeddelande från arrangörerna i sin helhet.
”Har elbilar bättre räckvidd än dieslar vid -35?
Kommuner och andra offentliga aktörer, som behöver säkra upp att bilburna nyckelpersoner i verksamheten alltid kan utföra sina uppdrag, bör i framtiden satsa på elbilar. Samma sak gäller naturligtvis pendlare som vill vara säkra på att ta sig till jobbet i -30 grader. Orsaken är primärt att bensin och framförallt dieselfordon är allvarligt underbatteriserade vid sträng kyla och därför svårstartade när det blir riktigt kallt ute.
Detta säger LTU-forskaren, Johan Casselgren, engagerad i projektet ”Lika bra med Celler-i”.
Projektet som nyligen fått finansiering inom ramen för Tillväxtverkets Regionala program i norra Norrland, har som egentligt syfte att öka hållbarheten i offentlig sektor. Men laddbara bilars fördelar ligger inte bara inom miljö och hållbarhet. Och tack vare räckviddstester, som genomfördes under januari 2017, så kan man redan nu lägga kallstartsegenskaper till listan på fördelar.
Jonas Jalar, på biltestanläggningen Arctic Falls tillägger:
– Det är idag framförallt rena elbilar som utmärker sig, men vi ser även laddhybrider som kan prioritera ren eldrift när det är kallt. Att elmotorn i en laddhybrid helt eller delvis avlastar förbränningsmotorn vid kortkörningar är naturligtvis inte bara en tydlig miljöfördel. Det är även skonsamt för förbränningsmotorn. Mer tester utlovas.
Projektet är treårigt och metoden för att sprida information är primärt att, tillsammans med Energibolag och utvecklingskontor i Luleå-regionen, stimulera till dialog på arbetsplatserna genom olika event.
Närmast förestående är ett elbilsrally den 9-10 februari där offentliga aktörer, bilhandlare och privata tillsammans kör ”fyrkanten runt” (Luleå-Boden- Älvsbyn-Piteå- Luleå) under rubriken ”Februarirundan”. Syftet med rallyt är inte bara att tävla i energiförbrukning och idealtid längs etappsträckorna, utan framförallt att visa upp laddbara bilar och lyssna på föredrag om elektromobilitet.
Ett av dessa föredrag kommer att handla om hur testerna av dessa laddbara fordon genomförts. Men vi kan redan nu avslöja att den bil som utsattes för det tuffaste testet laddades i temperaturer runt – 35 grader och kördes sedan, 12 timmar efter påbörjad laddning, i 89 km innan det var dags att ladda bilen igen. Räckvidden kan kanske upplevas som kort, men den är tillräcklig för en stor andel pendlings- och uppdragsresor inom Luleåregionen. Och med laddning på plats när man kommer fram täcker man in det mesta.
Robert Granström, som leder CELLER-i projektet, förklarar.
– Det är viktigt att förstå att den ”provkod” som valts för testet utgår från ett tänkt scenario där man försovit sig och inte kunnat förvärma bilen innan avfärd. Och en elbil som inte värmts innan start kommer naturligtvis inte lika långt på grund av behovet av att höja kupévärmen. Men om man betänker att en -35 grader kall dieselbil, som inte förvärms innan start, löper rätt stor risk att ha 0 meter i räckvidd, så inser man lätt att en garanterad el-räckvidd på 8 mil under dessa förutsättningar är riktigt bra.
Noterbart är att Norge, som ligger tre år före Sverige när det gäller elektromobilitetsutvecklingen redan börjat märka en trend. Erik Figenbaum på TÖI, Transport Ökonomiskt Institutt, i Oslo utvecklar:
– Vi ser vi att många i Nordnorge väljer elbilar trots räckviddsbegränsningarna. Vi har inte forskat på det, men från ”avisinstervjuer” får vi intrycket att en viktig orsak är att elbilarna alltid startar i kyla”.
Starten på elbilsrallyt ”februarirundan” sker klockan 12.00 utanför Luleå Energi, torsdagen den 9/2.
Innan starten finns möjlighet att kika på laddbara bilar och lyssna på föredraget om testerna och hur långt de olika bilarna kom.”
Läs även:
Granström slår ett slag för elbilen
Robert kör för två kronor milen