Elbilsrally med miljön som vinnare
Tvådagarstävlingen ”Elbilsrallyt”, Fyrkanten runt, gjorde halt i Älvsbyn mellan torsdagen och fredagen. Vinnare? Miljön.
– Vi måste få bort fördomarna om elbilar. En sådan är att de inte fungerar vintertid. Men elbilar startar bättre än en diesel vid minus 35 grader, betonade Robert Granström, Älvsbyn, entusiast och en av initiativtagarna till rallyt.
Själv kör han en Tesla. Den har rullat över 7 000 mil. Den tar sig lätt 30 mil på en laddning i sträng kyla. Dessutom till en driftskostnad på två kronor milen.
Elbilsrallyt är ett sätt att visa upp renodlade elbilar och hybrider för allmänheten. Men en annan tanke är att samla in data.
– Syftet med elbilsrallyt är dels att tävla i energiförbrukning och idealtid längs etappsträckorna, men framförallt att visa upp laddbara bilar och lyssna på föredrag om elektromobilitet. Dessutom är rallyt bra för att samla in fakta om hur laddbara bilar fungerar en kall februaridag, säger Robert Granström, projektledare för projektet.
0.18 liter per mil
Elbilsrallyt kördes under 24 timmar inom fyrkanten med stopp i Boden, Älvsbyn och Piteå, för att under fredagen avslutas med målgång hos Luleå Energi.
Undertecknad deltog första dagen med en Volvo V60 D5, utlånad av Nordiska bil i Luleå. En hybrid som var väldigt trevlig att köra. Dessutom snål på drivmedel. Första sträckan mellan Luleå och Boden drog den 0,18 liter per mil. Andra sträckan, med ett inte fulladdat batteri, mellan Boden och Älvsbyn var förbrukningen 0,26 liter per mil.
Ändå körde undertecknad snabbast (!) av alla deltagare på första delsträckan.
Viktig dokumentation
För förarna gällde att försöka pricka en idealtid på sträckorna. Dessutom bokfördes förbrukning av både el och drivmedel plus räckvidd och temperatur.
Alla stopp kryddades också med intressanta föreläsningar på respektive ort.
– Elbilar och hybrider är framtiden. Men det behövs bättre samverkan i alla former, ansåg Jens Lundqvist, ordförande, Luleå Energi, som engagerat sig i frågan.
Inte minst när det handlar om logistiken av laddplatser.
– Idag har vi en laddare för elbilar på OKQ8 i Luleå. Under 2017 kommer vi att placera ut en semisnabb-laddare i Råneå, Antnäs och utanför Strand-galleria i Luleå, samt en snabbladdare vid Coop på Storheden som vi även planerar att bygga ett solcellstak över. Vi har också sökt för att få placera ut fyra semiladdare till inom kommunen, säger Ulf Lindström, Luleå Energi.
”Billig satsning”
Inge Andersson, kommunalråd i Boden, tycker att elbilar är ett spännande alternativ.
Även om Bodens kommun valt att satsa på biogas eftersom kommunen har egen produktion.
– Men vi har inlett ett fördjupat samarbete med Luleå kommun vad beträffar logistiken för laddstationer av elbilar, avslöjade Andersson.
Johan Lagrelius, projektledare för BioFuel Region i de fyra nordligaste länen, gav ett framtidsscenario. I dag finns nära 30 000 laddningsbara bilar i Sverige. Ökningen förväntas bli stor.
– Vi står inför en del stora utmaningar. Hur ordnar vi exempelvis laddplatser för elbilar som ägs av lägenhetsinnehavare? Det vi kan konstatera är att en infrastruktursatsning på laddplatser i sammanhanget blir billig. Fundera gärna hur ni hittar en gemensam strategi i Fyrkanten, uppmanade han.
Norge ett föredöme
Även om elbilsförsäljningen ökar i Sverige är det ingenting emot hur det är i oljelandet (!) Norge. Där har försäljningen av elbilar, hybridbilar och laddhybrider, ökat explosionsartat. Marknadsandelen har ökat till 50,8 procent enligt Aftenposten. Framförallt ökar laddhybriderna. Samtidigt har dieselbilarnas andel rasat från 37,6 till 24,3 procent.
Norge har också generösa subventioner till dem som köper elbilar eller hybridbilar.
För själva tävlingsarrangemanget svarade Älvsbyns MS genom Arne Lind, Ingela Strandberg och Fredde Rosengren. Något de med kort varsel genomförde med den äran.
Deltagande bilmodeller i Elbilsrallyt:
Hyundai Ioniq
Nissan Leaf
Renault ZOE
VW eGolf
VW Passat GTE
Renault ZOE
Mitsubishi Outlander
Volvo XC90
Volvo V60
Kia Optima PHEV