Nya vägavgifter hotar husfabrik i Älvsbyn
Går förslagen om de nya vägskatterna igenom hotas på sikt Älvsbyhus fabrik i Älvsbyn.
– För vår del handlar det om många miljoner årligen. Förslaget borde genast förpassas till soptunnan, tycker Kent Johansson, VD, på Älvsbyhus, som inte är nådig i sin kritik.
Förslagen, som bland annat talar om höjd kilometerskatt och en vägslitageavgift på tolv kronor per mil, är ute på remiss.
– De går stick i stäv med snacket om att hela Sverige ska leva. Norrland straffas, menar Kent som tycker det är tragiskt att frågan ens diskuteras.
– Klåfingriga politiker lägger en blöt filt över hela norra Sverige.
Skulle förslagen gå igenom kan det leda till att Älvsbyhus förlägger mer av produktionen till fabrikerna i Bjärnum och Vålberg.
– Vi måste ju följa spelreglerna men är ändå skonade tack vare att vi har produktionsenheter i södra Sverige. Men för Älvsbyfabriken kan det få förödande konsekvenser. Otäckt, tycker Kent och fortsätter:
– Vi verkar i en konkurrensutsatt bransch. Våra transportkostnader utgör redan en väsentlig del av våra totala utgifter.
En kraftig minskning eller till och med nedläggning av fabriken i Älvsbyn kan bli konsekvensen om inte politikerna på riksnivå tar sitt förnuft till fånga.
– Om vår fabrik i Älvsbyn drabbas skulle det svida i hjärtat. Men det är trots allt business vi sysslar med, säger Kent.
Den föreslagna vägslitageavgiften skulle kosta Älvsbyhus cirka 14 miljoner kronor per år.
– Det verkar ju vansinnigt att först bevilja transportstöd och sedan ta ut en avgift till, säger Kent.