Bilverkstäder i Norrbotten hotas av EU-beslut
Under de senaste elva åren har 1600 bilverkstäder försvunnit i Sverige. I Norrbotten fanns 157 verkstäder år 2005. Nu är antalet bara 94. De kvarvarande hotas av EU-beslut som kan innebära att de utestängs från tillgång till bilens digitala innehåll i realtid.
– Det är de små verkstäderna, både märkesauktoriserade och allbilverkstäder, framför allt på landsbygden, som hotas av EU-beslut som ger fordonstillverkaren exklusiv rätt till bilens digitala innehåll, säger Christer Liljenberg, ordförande Sveriges Bildelsgrossisters Förening som organiserar företag som Mekonomen, AD Bildelar, BDS, Autoexperten med flera.
Han fortsätter:
– Förvägras verkstäderna rätten till datan blir det svårt att genomföra en fackmässig reparation som inte påverkar bilens trafiksäkerhet eller miljön negativt,
Liljenberg är även vice ordförande för den europeiska samarbetsorganisationen för den oberoende bileftermarknaden, FIGIEFA, samt ende nordiske representanten i EU:s toppmöte för konkurrenskraft och innovation inom automotive, GEAR2030.
Sedan 2010 ska det enligt EU-beslut råda fri konkurrens inom bilservice. Detta i syfte att genom ökad valfrihet sänka konsumenternas ägandekostnader samtidigt som verkstadsutbudet ska öka, inte minst på landsbygden, tack vare den fria konkurrensen.
– Men bilägarnas, konsumenternas, fria verkstadsval hotas när alla professionella verkstäder inte ges möjlighet att konkurrera om fordonstillverkarna ges rätten att exklusivt bestämma över bilens digitala innehåll, som den fordonsgenererade datan, menar Christer Liljenberg.
Enligt motorbranschen och konsumenterna ska verkstäderna komma åt datan via en konkurrensneutral plattform med all aktuell data tillgänglig i realtid för behöriga fordonstekniker. Något som kräver ett tydligt regelverk från EU:s sida.
– Idag pågår en stark positionerande maktkamp i Bryssel mellan fordonstillverkarna i allians med ledande leverantörer och motorbranschens aktörer som bilhandlare, verkstäder, bildelsgrossister i allians med konsumenterna, bilägarna, berättar Christer Liljenberg.
Han berättar att den beror på att inom kort kommer EU-parlamentet att besluta kring lagar och regler rörande uppkopplade konsumentprodukter, som personbilar, och rätten till deras digitala innehåll.
– Hittills har det beredande EU-utskottet för den inre marknaden och konsumentfrågor, IMCO, ställt sig på konsumenternas sida. Att det är konsumenten, brukaren, som äger datan och inte tillverkaren eller någon annan kommersiell aktör. Dessutom har EU-kommissionen speciellt markerat mot den europeiska bilindustriföreningens, ACEA:s, och underleverantörsorganisationen, CLEPA:s, samarbetsavtal som ger dem exklusiv rätt över den fordonsgenererade datan, berättar Christer Liljenberg.
– Därför krävs ett tydligt regelverk, avslutar han.
Källa: Sveriges Bildelsgrossisters Förening