Kortfilm om Älvsbyn blev viral
Den 31 mars publicerade Älvsbyns kommun en ny video om Älvsbyn. Bara tre dagar efter att filmen delats på www.facebook.com/alvsbyn har filmen visats 42 561 gånger. 653 personer har också delat den vidare och 3717 har gillat/älskat klippet direkt på sidan eller via delningarna.
– Det är jättekul att det är så många som gillar filmen. Vi är glada att med stöd av EU-medel få möjligheten att berätta om Älvsbyn i rörliga bilder som ett komplement till vårat tryckta material, säger Sofia Sundh, näringslivsutvecklare på Älvsbyns kommun.
Älvsbyns kommun är en av samverkansparterna i det pågående EU-projektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland. I projektet har kommunen, med Sofia Sundh som ansvarig för besöksnäringen, tagit initiativ till att bilda ett destinationsråd, bestående av representanter från besöksnäringen i kommunen.
– Tillsammans med destinationsrådet beslutade vi att ta fram en film som marknadsför Älvsbyn. Filmens syfte är att visa en del av vad Älvsbyn har att erbjuda besökare och turister för att utveckla besöksnäringen i kommunen, säger Sofia Sundh.
Den virala spridningen av filmen ”Älvsbyn – A hidden pearl of Swedish Lapland” har redan skapat fler positiva reaktioner i kommunen. Bara på en dag har tre samtal tagits emot om boende för sommaren 2017. Samtliga gäster är från södra Sverige och de har alla sett den fina filmen om Älvsbyn som delas på nätet.
Här nedan kan du se filmklippet.