Hildings råd till Älvsbyns småföretagare: ”Umgås aldrig med pessimister”
Hemma i gamla trakter trivdes hotellkungen Hilding Holmqvist som fisken i vattnet när han föreläste på Storforsen Hotell under måndagskvällen för att ge goda råd till Älvsbyns entreprenörer. Ett råd var:
– Umgås aldrig med pessimister. Möter ni dem på Storgatan i Älvsbyn, byt trottoar!
I sedvanlig ordning bjöd Hilding Holmqvist, denne oförtröttlige företagare, på en mycket tempofylld och rolig men samtidigt intressant föreläsning. Inne på sitt 82:a år delade han generöst med sig av sina erfarenheter som onekligen och oomtvistat lett till stora framgångar.
”Gårdagen är skit”
Alla har vi varit små. Även Hilding Holmqvist. Han berättade om sin barndom i Backträsk där alla var skogsarbetare. Om sin karriär från springgrabb, via en framgångsrik karriär som dammsugarförsäljare till Hotellkung.
Viktigast för framgång är enligt honom tid och tempo.
– Bestäm er fort. Då kan ni göra något roligare i morgon. Ta vara på tiden. Gårdagen är skit, den går ändå inte att påverka. Fatta beslut. Stanna aldrig upp även om ni kör i diket ibland. Sluta fundera. Det leder inte till några affärer. Ge dig aldrig. Gå vidare. Lösningar finns alltid.
Efter decennier med myndighetskontakter är Hilding klar med en sak.
– Jag säger alltid; ” Bättre att ni ger mig ett nej i dag än ett ja i december”.
Som sagt, tempo…
”Mumla inte i skägget”
Många företagare oroar sig över politiska beslut. Det är att slösa med energi, enligt Hilding.
– Ingen kan bygga företag utifrån politiska beslut. Kör på. Politiska beslut är svåra att påverka. Varför ska vi bry oss om det? Sverige är trots allt världens bästa land att driva företag i. Men det gäller att vara förberedd.
Han betonade också rollen som chef:
– Personalen ska kunna lita på sin chef. Gör personalen delaktiga. De ska känna till affärsplan och mål. Personalen är er viktigaste resurs. Skapa engagemang. Jag hatar chefer som mumlar i skägget. Var tydliga och ärliga. Bidra till ökad motivation, betonade Hilding och så gav han ett exempel på typiskt Holmqvist-manér.
– När jag köpte Pite Havsbad frågade många varför jag inte annonserade. Jag svarade; ”Vi måste först ta hand om de som kommer frivilligt och lära personalen hur man ska uppträda. Först när detta är genomfört vågar jag annonsera. Jag hade en anställd i receptionen som var sur. Han sa att; ”alla kan ha en dålig dag”. Min rekommendation till honom var; ”Säg till när du har en dålig dag så ger jag dig ledigt”.
Marknadsföringsplan ryms på ett A4
Ett annat råd från Hilding var, som vi skrivit, att undvika pessimister och omge sig av personer som ger energi.
– Se möjligheter även när det går trögt. Då kan man inte omge sig av pessimister. Det finns inte värre folk. Gör ingenting halvhjärtat för det är lika med att ge upp…
Marknadsföring förenklade Hilding i ett A4-ark med ett streck i mitten. På ena sidan mekanisk marknadsföring på den andra personlig.
– Många experter ifrågasätter min teori. Men den har ju uppenbarligen fungerat.
Pratar inte minister-engelska
Hilding har också känsla för kärleksinriktad satir.
– Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht är en fantastisk politiker. Han är jordnära, men dålig på engelska…(för er som inte vet så fick Bucht hård kritik för sina dyra engelska-kurser på skattebetalarnas bekostnad).
– Men jag är också dålig på engelska. Tur vi inte behövde kommunicera på det språket, skämtade Hilding,.
Ja, jag (övertecknad) skulle kunna skriva en halv roman om Hildings mer än timslånga föreläsning. Men detta är väl essensen, hoppas jag. Om inte annat får vi återkomma.
Hur som helst, ni som inte var på Storforsens Hotell under måndagskvällen gick verkligen miste om en lärorik afton…