En pärla som bara ökar i glans
Hotellkungen Hilding Holmqvist kallade Hotell Storforsen för pärlan i sitt imperium. Med de nya ägarna har glansen blivit än starkare. Det ger resultat.
– Utvecklingen för vår del är gynnsam, säger Jens Hardegård, VD, och en av delägarna.
Våren 2016 köpte Jens Hardegård AB, Grankronan AB (Johan & Lars-Erik Granberg) samt Arctic falls AB (Jonas & Andreas Jalar, Erik Lundström) hotellet av Hilding Holmqvist, Piteå Havsbad Group.
Anläggningen ligger vackert med utsikt över Storforsen som är Norrbottens mest besökta utflyktsmål. Men med hotellet och campingen är området en attraktion rikare som dessutom fyller en viktig funktion för långväga gäster som arbetar med däcktester för Arctic Falls och militär verksamhet vid närliggande FMV Vidsel Test Range, tidigare RFN (Robortförsöksplats Norrland).
– Affären är det bästa som hänt Älvsbyns kommun. Hotellet tas över av lokala och stabila entreprenörer med förankring i samhället och branschen. De är unga företagare med långsiktiga perspektiv och stora visioner, det här kommer att bli fantastiskt bra, berömde förre ägaren Hilding Holmqvist, när köpet var klart.
Ansiktslyftning
Som vanligt fick han rätt. Senaste året har de nya ägarna investerat runt tio miljoner kronor. En stor del av dessa pengar har lagts på campingen.
– Den var lite eftersatt när vi köpte anläggningen. Både vi och personalen tyckte att någon behövde göras, säger Jens Hardegård.
Campingen har fått en rejäl ansiktslyftning. Nytt modernt servicehus på 210 kvadratmeter med alla faciliteter; matsal, kök, diskmaskin, spishällar, ugnar, duschar, bastu, fräscha toaletter, tvättstuga, latrin – ja. till och med en hunddusch. Dessutom ett tillhörande förrådsutrymme, på 130 kvadratmeter. Hela området har fräschats upp. Det har redan uppmärksammats av Svensk Klassificering AB som på uppdrag av SCR Svensk Camping genomför klassificeringen av svenska campingplatser. Under våren har Storforsen uppgraderats från tre till fyra stjärnor på en femgradig skala. I hela landet finns bara drygt ett tiotal femstjärniga.
God beläggning
Hotell Storforsens camping har i dag 53 platser med el plus ytterligare ett 20-tal ställplatser för så kallad ”fricamping”. Det finns också ett 80-tal stugbäddar. Hotellet har 147 rum (fyra nya) plus en mängd faciliteter som nytt gym, SPA, restaurang, konferenslokaler och mycket annat.
– Vi utesluter inte fler investeringar. Köket står på tur för en renovering, avslöjar Jens som tycker att Hotell Storforsen haft en gynnsam utveckling.
– Inte minst på turistsidan.
Beläggningen har varit god under våren.
– Både april och maj har varit bättre än föregående år med fler konferenser. Under sommaren sker bokningarna oftare med kortare varsel. Vi har många så kallade walk-in-gäster. De kommer på kvällen för att sedan stanna en natt eller någon dag för att sedan resa vidare.
”Fantastisk plats”
Bokningsläget ser också bra ut. Arctic Falls fortsätter att utöka sin verksamhet och Vidsel Provplats ser ut att få många utländska kunder under 2019. Då är det en fördel att campingen vid Hotell Storforsen blir en året-runt-anläggning. Den har tidigare stängt 1 oktober. Men med de nya faciliteterna kommer Storforsen Hotell att kunna erbjuda vintercamping. Förutom att hotellet är viktigt för andra näringar har det också stor potential i sig självt.
– Vi ser goda framtidsmöjligheter i hotellet. Både för vår egen del med testverksamheten, men också för turistnäringen och för övriga näringar i regionen. Hotellet ligger på en fantastisk plats på jorden och i ett strategiskt läge för att kunna bidra ytterligare till hela bygdens framtida utveckling, säger Jonas Jalar, delägare och VD för Arctic Falls.