Älvsbyhus har Sveriges nöjdaste kunder
Älvsbyhus har Sveriges nöjdaste kunder visar årets nöjd-kund-index för Sveriges småhustillverkare.
– Det är oerhört glädjande att kunderna uppskattar våra hus och det hårda jobb som alla i vår organisation lägger ner, säger Kent Johansson, vd, Älvsbyhus.
Sedan länge är Älvsbyhus Sveriges största småhustillverkare, huset Linnea är landets mest sålda villa, men nu kan man också titulera sig ha marknadens mest nöjda kunder. Småhusbranschens nöjdkundindex som presenteras nu visar att Älvsbyhus ligger etta i landet.
Erika Knutsson, marknadsanalytiker, Prognoscentret, som utfört NKI-undersökningen:
-Älvsbyhus har nöjdast kunder i branschen. Köparna tycker att husen håller bra kvalitet, men det är framför allt bra personlig service och ett pålitligt agerande som är Älvsbyhus största styrkor i jämförelse med sina konkurrenter.
Kent Johansson, vd, Älvsbyhus:
-Vi har som bolag verkat för att branschen skulle börja jämföra sig och mäta marknadens åsikter, nu är branschens NKI på plats sedan några år och det känns verkligen extra kul att vi nu kan erövra förstaplatsen. Det är ett hårt lagarbete som ligger bakom den förstaplatsen. Från alla i vår organisation.
Johansson ser att det finns ett systematiskt förbättringsarbete bakom resultatet:
-Vi har länge arbetat med att stärka vår kvalité och förenkla och förbättra allt vi kan för köparen. Vi har snabba och effektiva leveranser där huset sätts upp i moduler vilket kortar byggtiden väsentligt.
-Vår investering i ett nytt affärssystem hjälper oss att bättre och snabbare hantera eventuella reklamationer från kunden, vilket stärker kundrelationen i en positiv bemärkelse. Vi blir effektivare att hantera eventuella problem, konstaterar Johansson och tillägger:
-Vi har marknadens bästa betalningsmodell där du betalar huset efter leverans med ett minimum av risk eller krångel. Sammantaget med att man uppenbarligen tycker om designen och planlösningen i det hus man sedan flyttar in i så ger detta oss nöjda kunder. Att vår effektiva tillverkningsprocess möjliggör marknadens smartaste pris bidrar säkert också till vår kundnöjdhet.
Om undersökningen: https://prognoscentret.se/