Älvåkragrillen blev ett vinnande recept
Älvåkragrillen har länge varit en plats dit folk har vallfärdat för att få sig en hamburgare. Sedan starten år 2000 har Matilda Eklund och gänget mättat många hungriga magar.
Det har snart gått 20 år sedan Matilda tog över verksamheten efter idrottsföreningen i Älvsbyn. Sedan starten har grillen, som den i folkmun kallas, blivit ett starkt varumärke, som förknippas med både bra kvalité och trevlig personal. Något som har återspeglats med goda recensioner på plats och på nätet.
– Och det gör mig alltid så glad och jättestolt över min personal, säger Matilda.
– Vi har verkligen världens bästa kunder. Ibland när vi har mycket folk och dem får vänta en lite längre tid innan dem får beställa, så står dem ändå kvar och väntar utan att klaga, säger Camilla Backman.
Tiden går men kvalitén består
Företaget har i dagsläget sex anställda, varav delar av dessa kombinerar arbetet med studier. Tillsammans med svägerskan, Camilla, arbetar Matilda ständigt med att utveckla verksamheten, både vad gäller maten och själva restaurangen.
– Jag tänker hela tiden framåt, aldrig bakåt. Vi brukar planera och testa olika saker på kvällarna när vi har stängt. Nu efter sommaren planerar vi att byta ut både golvet och disken.
Grillen har länge varit ett självklart alternativ bland hungriga, både vad gäller älvsbybor men även besökare utanför kommungränsen.
– Vi har ett gäng ungdomar från Piteå som brukar komma med sina EPA-traktorer enbart för att komma och äta. Och det känns kul, för det tar ju en stund för dem att köra hit, säger Camilla.
I och med att företaget ligger så pass nära idrottsverksamheterna väljer många sportutövare att äta mat på grillen efter tävlingar och träningar, vilket har lett till goda recensioner och återkommande besökare även från den södra delen av Sverige.
”Viktigt att man ställer upp”
Utöver att förse de hungriga med mat är Matilda även duktig på att stötta det lokala föreningslivet.
– Jag tycker att det är viktigt att man ställer upp för dem. Det är så många som engagerar sig ideellt i alla föreningar och då tänker jag att man kan hjälpa dem, med priser och presentkort.
Text: Robin Nilsson