Nu utökas Digitalen
Från och med 6 oktober är alla regiondrivna hälsocentraler anslutna till Digitalen, som är möjlighet att kontakta vården digitalt. Det betyder att hälsocentralerna nu kan chatta med sina listade patienter när de söker vård.
– Det finns fördelar med att hälsocentralen kan ta emot de patienter som de känner sedan tidigare. Vi kan följa upp patienterna på ett bättre sätt, säger Pia Näsvall, hälso- och sjukvårdsdirektör.
Du kan starta ditt ärende när som helst på dygnet. Medarbetarna är tillgängliga i chatten kl 8-21 på vardagar och kl 8-16 på helger. Oavsett när du startar ditt ärende kommer du att få ett sms när det är din tur.
Digitalen är en tjänst för norrbottningar där du kan söka vård digitalt. Du loggar in med e-legitimation och får beskriva vad du söker vård för. Sedan får du svara på några frågor och vid behov får du chatta med vårdpersonal. I chatten får du en medicinsk bedömning och råd och hjälp av exempelvis en sjuksköterska, läkare, fysioterapeut eller kurator.
För patienterna är några av fördelarna att man kan söka vård när man vill och oavsett var man är. Vården ser också stora vinster, till exempel att rätt patient får vård först.
– Eftersom att patienten beskriver sina besvär och svarar på automatiska frågor kan vi se till att patienten hamnar hos den person hos oss som har rätt kompetens. Vi kan också prioritera så att den som behöver vård mest får det först, precis som man gör på till exempel akutmottagningar, säger Pia Näsvall.
Att alla regiondrivna hälsocentraler är anslutna till Digitalen kan också göra det lättare för de som hellre vill ringa hälsocentralen.
– Om de som kan kontakta oss digitalt gör det minskar kön i telefon. Det blir faktiskt enklare för alla att komma i kontakt med oss.
Region Norrbotten